Carl Verheijen

De 10 vragen aan… Carl Verheijen

De aftrap van onze nieuwe site wordt gegeven door Carl Verheijen, Carl was lid van SVW
Hij heeft een indrukwekkend de carrière gehad
5x Wereldkampioen op de 10.000 meter en de ploegenachtervolging
Behaalde 43 medailles het het NK, EK, Wk en de Olympische spelen
Carl is bij de volgende Olympische Winterspelen Chef de Mission

Daarnaast gaan wij een mooie maandelijkse rubriek presenteren “ Tip van de trainer” De eerste tip is van Nelleke van de Wetering.

Volgende donderdag 31 december worden de 10 vragen gesteld aan Noor Schaap, een van onze jongste leden
Ook presenteren wij dan onze nieuwe columnist Rolf Stoop, hij zal met enige regelmaat zijn licht laten schijnen over onze vereniging

1 – Waar ben je het meeste trots op in je carrière als schaatser?

Trots ben ik op meerdere dingen: dat ik 10 jaar lang aan de top heb meegedraaid vanaf mijn eerste wereldkampioenschap tot aan mijn afscheid in 2010. Daarin 5x wereldkampioen geweest, 2 Olympische bronzen medailles in Turijn gehaald en alle Nederlandse records gereden boven de 1500meter.

2 – Wat wil je de jeugd van ons meegeven?

Dat schaatsen een hele veelzijdige sport is: je hebt natuurlijk een goede techniek nodig maar ook veel conditie, genoeg kracht, slimme tactieken en mentaal moet je erg sterk zijn. Maar ook wil ik meegeven dat het voor iedereen is, de kleinste japanner rijdt net zo hard als de langste Canadees.

3 – Wat is je mooiste overwinning geweest?

Dat is mijn eerste wereldrecord geweest op de 10km in 2005 in een vol Thialf.

4 – Het is soms best moeilijk om vrijwilligers te vinden, heb jij tips voor ons?

Dat kan ik me voorstellen, het komt toch vaak neer op ouders en opa’s en oma’s die er tijd in willen stoppen. Maar je krijgt er ook veel voor terug: je zorgt ervoor dat anderen (en soms ook jezelf) de mooie schaatssport kan blijven beoefenen.

5 – Wat betekent het voor jou, dat je chef de mission bent van de Olympische wintersportploeg in 2022?

Een grote eer en mooie uitdaging. Maar de organisatie NOCNSF doet dit elke 4 jaar en is daar dus zeer professioneel in, mijn rol is er als er calamiteiten zijn en ik zal de verbinding maken met de pers, de lokale organisatie en de andere landen. Als het goed gaat zullen jullie me weinig zien op TV.

6 – Schaats jezelf nog wel eens?

Heel af en toe, maar meestal geef ik training als ik op het ijs sta. Het voelt toch anders dan vroeger.

7 – Wat zijn jouw herinneringen aan SVW?

Mijn herinneringen zijn met name de Henschotermeer toertochten met de tegeltjes die je dan kon winnen als je een aantal ronden had uitgereden. En dat we met het jeugdschaatsen met een groep naar Utrecht gingen.

8 – Als jij voorzitter was van een schaatsvereniging, wat staat er dan hoog in je vaandel?

Dan zou ik kijken of we meer actieve leden zouden kunnen betrekken door ook skeeleren,  mountainbiken en droogtrainingen aan te bieden om de zomer goed door te komen. Daarmee hou je een enthousiaste groep sporters die hopelijk zelf ook weer een steentje bijdragen aan de club.

9 – Wat vind je van onze site?

Prachtig, ik hoop dat veel leden er gebruik van gaan maken en dat anderen verleid worden om eens een proeftraining mee te draaien.

10 – Wil jij aan onze trainers een keer een masterclass geven?

Natuurlijk lijkt me dat leuk, maar jullie trainers hebben ook al een goed niveau dus ik kan hooguit wat tips geven.

Mijn vraag aan jou zijn: Hoe maak je de kinderen enthousiast om een keer te komen schaatsen nu er nauwelijks natuurijs meer ligt. Wij hebben het geleerd op de vijver bij het gemeentehuis en op het Henschotermeer, maar hoe breng je het schaatsvirus over op de nieuwe generatie?

Dat is nog een uitdaging. Het mooiste is natuurlijk elk jaar in de kerstvakantie 14 dagen natuurijs op het Henschotermeer en het Leersumse veld en te beginnen op de vijvers in de dorpen.

Nu doen wij het door de kinderen elk jaar uit te nodigen voor een ochtendje schoolschaatsen, of een skate clinic in de zomer, kinderen vinden deze activiteiten prachtig, dus de belangstelling is er zekerOok kun je overwegen met de plaatselijke middenstand acties te ondernemen, zoals bijvoorbeeld een Schaatspop in de supermarkt plaatsen flyers daarbij en natuurlijk de eerste lessen gratis.