Van de Voorzitter #13

Beste schaatsliefhebbers,

Afgelopen zondagochtend heb ik mij zelf weer eens een schop onder de kont gegeven. Ik was om 7 uur uit bed gestapt om op de ijsbaan in Utrecht weer eens te kijken bij de wedstrijden van onze SVW-ers. Hoe je dat dan ook wend of keert, daar gaat je bloed weer enthousiast van stromen en denk je wat een prachtige club hebben wij toch. Bij thuiskomst ben ik eindelijk weer eens een voorzittersbrief gaan schrijven, want dit wil ik toch wel met u delen.

Afgelopen najaar hebben Nelleke van de Wetering en Jolien van de Berg het initiatief genomen om een wedstrijd app te installeren. Dit is een What’s-App groep waarin de leden wedstrijden kenbaar kunnen maken, en deze app is er ook op gericht om samen wedstrijden te schaatsen. Nu ik kan u vertellen dit werkt als een speer. Er zijn inmiddels meer dan 30 leden actief in deze app en afgelopen zondagochtend waren er ruim 10 SVW-ers met elkaar wedstrijden aan het schaatsen. Elkaar aan moedigen werkt natuurlijk extra motiverend. Het is een prachtige mix van jong en oud. Bijvoorbeeld Mara Putman, Noor Schaap en Marleine  Veldhuizen zijn volop aan het ontdekken hoe leuk het is om af en toe een wedstrijdje te schaatsen en onze gevestigde garde zoals Nelleke van de Wetering, Manon Scholte en Linda Eggenkamp proberen zich te plaatsen voor het NK masters. Daar tussendoor acteren Ruben Pekkeriet, Ruben Timmer en Wouter en Joost van der Hammen om hun persoonlijke records aan te scherpen, dat gaat zelfs zover dat de heren inschrijven voor wedstrijden op het heilige ijs van Thialf. Wat betreft het plaatsen voor NK’s zijn Dinte van Es en Lauren Teunissen nog volop in de race om zich te plaatsen voor NK’s later in het seizoen. Om nog maar een paar namen te noemen, Sarah Wijgergangs en Matthijs van Ravenhorst zijn uitgenodigd om gewestelijke wedstrijden te schaatsen, dus alweer een stapje hoger dan baanwedstrijden. Het gaat te ver om op dit moment alle clubrecords te melden, maar elke week sneuvelen er wel weer een paar records. Al deze successen beginnen op de zaterdagmiddag bij het jeugdschaatsen van onze vereniging. Daar doen onze trainers een prachtige klus om deze jeugdige leden de eerste techniek op een speelse en enthousiaste manier bij te brengen. Zo was er afgelopen zaterdag een test om te kijken hoeveel rondjes je kan schaatsen in 15 minuten met natuurlijk stempelen, prachtig om te zien!

Een juweeltje binnen onze vereniging is het herfstkamp voor de jeugd. In de herfstvakantie zijn wij alweer voor de 7e keer op herfstkamp in Enschede geweest. Het is en blijft een prachtig fenomeen binnen onze vereniging. Sommigen gaan voor de eerste keer mee en dan is het best spannend, maar altijd is er een prachtige onderlinge sfeer. Het leukste is natuurlijk dat je na deze 4 dagen de techniek van het schaatsen weer meer beheerst. Je ziet iedereen echt vorderingen maken. Dat kan ook haast niet anders als je elke dag op het ijs staat en soms wel twee keer per dag.

Afgelopen periode hebben wij een 2e jaarvergadering in één verenigingsjaar georganiseerd, dit was nodig omdat wij onze statuten hebben aangepast en deze nu beter aansluiten bij de huidige tijd. De stemming was 2x unaniem voor, dat steunt ons als bestuur in het beleid wat wij met onze leden voor ogen hebben. Wat betreft deze statuten zijn deze beter ingericht naar de eisen van deze tijd, bijvoorbeeld de KNSB-artikelen over tuchtrecht en geschillen moet iedere vereniging in zijn geheel overnemen, omdat dit de afspraken tussen KNSB en haar leden zijn en het Instituut Sportrechtspraak dit heeft vastgelegd.

Nog een nieuwtje van uit ons bestuur is dat wij Marijke de Bruin aan u willen voorstellen, Marijke gaat zich bezighouden met het jeugdschaatsen en neemt het stokje over van Rimmert Mulder. Rimmert kan zich nu meer richten op het hele jeugdschaatsen in Utrecht en is voorzitter van de jeugdcommissie. Zo draagt SVW ook bij aan het hele jeugdschaatsen in Utrecht, waar elke zaterdagmiddag ruim 20 verenigingen jeugdige schaatsers opleiden. Wij prijzen ons wel gelukkig dat hij deel uit blijft maken van ons bestuur.

Even voorstellen:

Ik ben Marijke de Bruin en samen met Erik Veldhuizen en onze 2 dochters, Marleine en Louise wonen we in Woudenberg. Doordeweeks werk ik bij een aannemersbedrijf in Utrecht als uitvoerder/werkvoorbereider. In 2020 is Marleine begonnen met schaatsen bij de vereniging. Onder het motto we rijden toch is Louise ook vorig jaar begonnen. Zelf heb ik als kind wel geschaatst op recreatief niveau en het altijd een hele leuke sport gevonden. Nu de meiden schaatsen zijn Erik en ik begonnen op de woensdag bij het toer-uur. We vinden het prachtig om te zien welke ontwikkelingen de meiden maken. Marleine is dit jaar ook begonnen met wedstrijden. Bij enkele wedstrijden mocht ik coachen, maar ook het enthousiast aanmoedigen gaat me goed af. Door de vele activiteiten die Rimmert doet voor de vereniging, heeft hij mij gevraagd of ik de functie coördinator zaterdagjeugd wil overnemen. Dit wil ik met veel enthousiasme oppakken, gelukkig is Rimmert nog voldoende aanwezig om mij bij te staan zodat het allemaal soepel wordt overgedragen.

SVW is een club die springlevend is!

Teun Breedijk
Uw voorzitter