Even bellen met Bonnie

Bonnie is penningmeester van SVW

Hoe ben je zo betrokken geraakt bij SVW?

Mijn man Gerry was al actief bij SVW als voorzitter van de jeugdcommissie, daarnaast schaatsten al onze 3 kinderen, dat zijn Wout, Stijn en Rens. Zo rol je van het een in het ander. In 2003 kwam Marrie van Putten bij mij om te vragen of ik de kledingcommissie wilde gaan runnen, dat doe ik dus al ruim 17 jaar. Bij het runnen van de kleding hoorde ook de easyglider verhuur en het leasenoren project. Daarnaast ben ik sinds 2004 bij het schoolschaatsen betrokken.

Jouw functie binnen het bestuur is penningmeester

Deze rol vervul ik sinds 2016, deze rol heb ik overgenomen van mijn zoon Stijn. Stijn was in die tijd voor stage in het buitenland en nam ik zijn rol over in het bestuur. Daarvoor was ik al penningmeester van de toertochtcommissie Henschotermeer.

Wat is de taak van een penningmeester?

Dat is ondermeer het samenstellen van de begroting en het opstellen van de jaarrekening. Het factureren aan de leden en de sponsoren en het verwerken van diverse declaraties. De facturen die wij ontvangen van bijvoorbeeld de KNSB en de BVU controleren en daarna betalen. Ook heb ik regelmatig overleg met onze ledenadministratie, over ons nieuwe administratie- en boekhoudsysteem.

Kost dit werk veel tijd?

Ik probeer altijd een ochtend in de week vrij te houden voor het werk van penningmeester, maar ook voor de kleding natuurlijk. In de tijd dat de begroting en de jaarrekening gemaakt moeten worden, kost dat nog wel eens meer tijd.

Penningmeester is een verantwoordelijke taak in een bestuur, word jij wel eens gecontroleerd of jij dit werk goed uitvoert?

In de ledenvergadering van de Vereniging wordt een kascommissie benoemd, deze controleert mij een keer per jaar. En elke bestuursvergadering geef ik een update van de financiën.

Heb jij nog uitdagingen in onze vereniging?

SVW is een mooie en gezellige vereniging en ik doe dit werk graag voor SVW. Als ik mijn pensioen mag gaan beleven, ga ik misschien nog wel eens iets anders doen.

Bonnie Hartelijk bedankt voor dit interview en jouw inzet en het prachtige werk wat jij voor SVW doet.