Van de Voorzitter #8

Beste leden,

Spreek je over een oer-Hollands gevoel. Dan doel je volgens mij, op die eerste slagen achter een stoel. Hele dagen oefenen, onhandig, maar vastberaden, vallen en opstaan. Om de vrijheid al glijdend te ervaren. Jongleren op vastgevroren plassen, stadsgrachten en meren, oud doen. Nog immer spelenderwijs, cirkelend over het zingende ijs. Het is allang geleden dat het kwik ver genoeg onder het nulpunt dook. De jaren vlogen voorbij en het wachten werd zelden beloond. Dus doet die kans zich voor dan grijpt iedereen hem. Maakt niet uit of het jong of oud is. IJzers worden gesmeed als ‘t heet is en ondergebonden als ‘t koud is.

Een ode aan het natuurijs, overgenomen van de site van de KNSB

Schreef ik u in mijn vorige brief over mijn rare spanning in mijn lijf, wat is deze spanning uitgekomen en wat heb ik genoten. Wij hebben prachtige dagen beleefd op het natuurijs, heel Nederland bloeide de afgelopen periode op Iedereen wilde het Corona virus even achter zich laten en wij trokken massaal het ijs op.

Alleen al bij het woord “Natuurijs” gaan bij ons alle alarm bellen rinkelen en worden de schaatsen uit het vet gehaald om maar klaar te zijn, voor het geval het toch gaat gebeuren.

Uit alles blijkt dat schaatsen op natuurijs bij onze opvoeding hoort en hier ligt ook de oorsprong van het schaatsen. Schaatsen op natuurijs is haast een unieke ervaring geworden, je kunt dit ook niet uitstellen, je moet er bij zijn anders is het over en dooit het weer.

SVW is ongeveer 35 jaar geleden opgericht door een groep enthousiaste natuurijs liefhebbers. Onze vereniging is de laatste jaren iets teruggelopen in ledenaantal en wij hoeven ook echt geen grote vereniging te worden. Maar nu is de kans om onze mooie schaatssport onder de aandacht te brengen, want dat is toch de taak van een ijsvereniging.

Als u ons daarbij wilt helpen heel graag!

Wij hebben een Facebook en Instagram pagina, deze heet Schaats Vereniging Woudenberg, daar staat een prachtig filmpje op, als u deze wilt delen en liken heel graag. Ik stuur een digitale poster mee, deel deze zoveel mogelijke met uw familie en vrienden in de welbekende app groepjes, deze flyer kunt u mogelijk ook met scholen delen in uw dorp

Daarnaast zal ik op verschillende digitale sites van de regiokranten in ons gebied een klein berichtje plaatsen met de uitnodiging om te komen schaatsen bij onze mooie vereniging.

Als u het leuk vindt kunt u de foto’s die u heeft gemaakt op het natuurijs naar mij sturen voorzitter@svwoudenberg.nl.

Heeft u voor ons nog andere leuke ideeën, laat het ons maar weten

SVW is een club die springlevend is!

Teun Breedijk
Uw voorzitter